Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

‘Hoe sociale innovatie loont’

Joris Roelink Joris Roelink

Een familiebedrijf dat al ruim 100 jaar bestaat kan ook heel goed voorop lopen. Dat bewijst Nijhuis Toelevering. Twee jaar geleden nog volop in de bouwcrisis, nu heeft het de omzet zien verdubbelen, is de doorlooptijd gehalveerd en het ziekteverzuim gedaald tot een historische 1,5%. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Wars van adviseurs, dat zijn ze. Bij Nijhuis Toelevering wilden ze graag zelf aan de slag, hebben zich laten inspireren door succesverhalen van andere sociaal vernieuwende bedrijven en. Verantwoordelijkheid is in het proces een kernbegrip. ‘Het zinnetje ‘wat heb je er zelf aan gedaan’, is steeds een leidraad in de organisatie geweest de afgelopen tijd. Je kunt wel klagen, maar hoeveel van het probleem is door jouw inzet ontstaan en ook weer op te lossen?’ Op deze manier voelt iedereen zich verantwoordelijk voor het product, het bedrijf en zijn eigen rol daarin.

Het heeft gewerkt. Hoewel het proces, eerlijk is eerlijk, soms een grillig verloop heeft, komt iedereen met plezier naar het werk. Het proces is nog niet klaar en zal dat ook nooit zijn. ‘Er is geen routebeschrijving. We doen alles zelf en iedereen kan ideeën inbrengen. Teams werken niet hiërarchisch en er zijn geen functieomschrijvingen meer. Iedereen kijkt per project bij welk team hij het best tot zijn recht komt.’ Er vervolgens hun eigen draai aan gegeven. ‘In deze branche heeft iedereen beschikking over dezelfde technieken, dezelfde machines in de timmerfabriek, het was wel duidelijk dat daarin weinig onderscheidend vermogen zat. De mensen, die vormen ons kapitaal, daar konden we verschil maken. Wij zijn aan de slag gegaan met uit te zoeken waarom we er als bedrijf toe doen. Daar kwam uit dat we altijd willen verbinden: met de klant, met de leveranciers, met elkaar en met onszelf.’

Het zorgde in het begin voor gefronste wenkbrauwen, al dat “vage gedoe”. ‘Het is een technische omgeving, 95% van de werknemers is man en gewend om van bovenaf te worden aangestuurd. Die groep werd Ineens gevraagd wat ze nodig had om goed werk te leveren, waar hun passie zat en op welke manier ze verbinding konden maken. Dat was wel even omschakelen.’

‘Iedere dag een beetje beter, dat is ons motto. We willen het iedereen gewoon ontzettend naar de zin maken. Als je vanuit je passie werkt dan komt de rest van zelf, is onze overtuiging.

Wil jij met ons verbinden?

Kom jij ons versterken?

Werken bij Nijhuis
Maatwerk kozijnen vanaf 5 werkdagen geleverd
Maak kennis met Toelevering Online
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×